Friday, 30 December 2016

Doa.

DOA YANG DAHSYAT DIDALAM SOLAT

Ramai yang masih belum mengerti makna didalam kandungan doa yang kita baca ketika duduk diantara dua sujud.

Seseorang yang menghayati kandungan makna dalam doa tersebut pasti mendapati ia adalah doa yang hebat dan dahsyat sekali.

Kandungan doa ini mencakupi keperluan dan hajat seseorang didunia dan diakhirat, jasmani dan rohani serta zahir dan batin.

Sudah cukup untuk seseorang itu menjadi wali Allah apabila doa ini dikabulkan Allah.

√ ROBIGHFIRLII,
√ WARHAMNII,
√ WAJBURNII,
√ WARFA’NII,
√ WARZUQNII,
√ WAHDINI,
√ WA ’AAFINII,
√ WA’FUANNII,

Ketika orang ditanya, “do’a apakah yang paling sering dibaca oleh seorang muslim ?”,
Banyak yang menjawabnya dengan salah.
Begitu seringnya do’a itu dibaca, sehingga ketika sedang membaca do’a banyak yang tidak merasa berdo’a.

Padahal do’a itu sangat dahsyat, mencakup keperluan kita di dunia dan akhirat. Dan dibaca sekurang-kurangnya 17 kali setiap hari

Do’a itu adalah DO’A DIANTARA DUA SUJUD, marilah kita renungi maknanya :

√ ROBIGHFIRLII,
Wahai Tuhan ampunilah dosaku.
Dosa adalah beban, yang menyebabkan kita berat melangkah menuju ke redha اللّهُ Dosa adalah kotoran hati yang membuat hati kelam sehingga hati kita merasa berat untuk melakukan kebaikan.

√ WARHAMNII,
Sayangilah diriku.
Kalau kita disayang اللّهُ hidup akan terasa nyaman, karena dengan kasih Sayang akan dapat dicapai semua cita-cita. Dengan kasih Sayang اللّهُ nafsu kita akan terbimbing.

√ WAJBURNII,
Tutuplah segala kekuranganku.
Banyak sekali kekurangan kita, kurang syukur, kurang sabar, kurang bisa menerima kenyataan, mudah marah, pendendam dll. Kalau kekurangan kita ditutup/diperbaiki اللّهُ , maka kita akan menjadi manusia sebenarnya.

√ WARFA’NII,
Tinggikanlah darjatku.
Kalau اللّهُ sudah meninggikan darjat kita, maka pasti tidak ada manusia yang menghinakan kita.

√ WARZUQNII,
Berikanlah aku rizki,
Sebagai hamba اللّهُ kita memerlukan rezeki اللّهُ mampu mendatangkan rezeki dari arah yang tak terduga dan tanpa perhitungan. Rezeki disini meliputi rezeki zahir dan batin.

√ WAHDINI,
Berikanlah aku petunjuk/bimbinglah aku ke jalan kebahagiaan.
Kita tidak hanya minta petunjuk/hidayah yang berkaitan dengan agama. Tetapi kita juga minta petunjuk agar terhindar dari mengambil keputusan yang salah.

√ WA 'AAFINII,
Berikanlah aku kesihatan.
Apabila kita sehat kita bisa menambah kebaikan dan manfaat serta tidak menjadi beban orang lain.

√ WA’FUANNII,
Aku mohon agar kesalahanku dihapus dari catatan.

Dari doa tersebut diawali do’a dengan mohon ampun dan kita akhiri dengan permohonan ampunan untuk menghapus dosa. Sehingga kita benar-benar bersih.

Allah Subhanallah Ta'ala memerintahkan kita untuk membaca do’a itu, Rasulullah sholallahu alaihi wasallam mencontohkan kepada kita, menurutnya insyallah do’a tersebut pasti terkabul.

TERKADANG YANG JADI PERSOALAN DIMANA HATI DAN FIKIRAN KITA KETIKA KITA MEMBACA DO’A ITU ?
DAN KITA TIDAK HAFAL ERTI DAN MAKNANYA?

Padahal begitu dahsyatnya doa tersebut, dan masih ramai orang entah dia imam atau pun makmum... sering tergesa gesa yang seharusnya menghayati  dengan meresapi dan benar-benar meminta kepada Allah SWT

Marilah segera resapi dan menjiwainya semoga mendapatkan dasyatnya doa ini.

Wallahu a'lam bis sowab.

SILA SHARE DAN SEBARKAN

Rezeki.


Wednesday, 28 December 2016

Ego.

Assallamualaikum .semoga Allah merahmati sahabat semua.Kemaafan atas segalanya.Terima kasih atas segala ilmu


*BAHAYA JIKA ORANG BERILMU BERBANGGA DIRI*

IMAM Al-Ghazali pernah berkata, mereka yang bersifat ego tidak segan silu menghina orang lain sama ada di depan khalayak atau belakang serta menolak kebenaran dan nasihat baik yang diajukan kepadanya.

Ibnu Mas'ud juga pernah berkata yang maksudnya: "Cukuplah seseorang itu dianggap telah berdosa apabila dikatakan kepadanya: bertakwalah kamu kepada Allah, lalu ia menjawab, ‘jagalah dirimu sendiri (jangan jaga tepi kain orang)’. Sikap demikian melambangkan sikap ego."

Antara punca seseorang itu bersikap ego dan bongkak ialah ilmu pengetahuan yang banyak dimiliki seseorang. Kalau tidak dikawal hatinya dengan sifat rendah diri (tawadu’), dia boleh bersikap sombong dengan ilmunya.

Inilah antara bahaya yang amat besar dan ditakuti oleh Rasulullah SAW iaitu bertambah ilmu, bertambah pula egonya. Punca lain yang boleh membawa kepada sifat ego ialah kelebihan daripada segi amal ibadah.

Seseorang yang sedar ia mempunyai kelebihan di dalam bidang ilmu dan amalannya tidak mudah untuk mengawal hatinya daripada dihinggapi perasaan ego.

Jika tidak dikawal, seseorang itu akan merasa dirinya sempurna daripada orang lain dan sentiasa merasa senang hati apabila ia disebut sebagai seorang yang banyak beramal dan banyak beribadah.

Di mana sahaja dia pergi, sentiasa diberi perhatian dan keutamaan dan hal ini menyebabkan lama-kelamaan akan bertambah egonya kerana berasa diri mempunyai kelebihan.

Berasa diri cantik dan mempunyai kelebihan dari segi keturunan serta harta juga boleh membangkitkan ego seseorang.

Sifat ego adalah sifat yang membinasakan dan tiada seorang makhluk pun akan terlepas daripada sifat berkenaan kecuali dia mendekatkan diri dengan Allah.

Manusia harus sedar bahawa kita dijadikan Allah daripada air yang hina dan Allah yang kemudiannya menentukan bentuk yang sepadan dengannya.

Ini jelas dinyatakan dalam surah ad-Dhar ayat kedua dan ketiga yang bermaksud: "Dari setitis mani yang bercampur (kami jadikannya), lalu kami mengujinya, Maka kami jadikannya orang yang dapat mendengar dan dapat melihat. Sesungguhnya kami juga menunjukkan jalan kepadanya. Adakalanya manusia itu menjadi orang yang tahu berterima kasih dan ada kalanya ia menjadi orang yang tidak tahu berterima kasih."

Kita harus sedar bahawa tiada manusia yang lebih mulia di sisi Allah kecuali orang yang bertaqwa tanpa mengira kaya, miskin, berpangkat atau sebagainya.

Sebenarnya, Islam memandang sikap ego, sombong, bongkak dan besar kepala sebagai sifat mazmumah dan menjadi batu penghalang untuk ke pintu syurga.

Penyakit ego adalah punca timbulnya penyakit jiwa lain yang bukan sahaja boleh mengganggu keseimbangan jiwa dan fikiran seseorang, malah boleh membawa bencana kepada masyarakat jika tidak dikawal dan diubati.

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Tidak akan masuk syurga sesiapa yang di dalam hatinya terdapat sifat ego walaupun sebesar zarah."

Allah juga mencela sifat ego seperti dalam firmannya dalam Surah An-Nahl ayat 23 yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah benci kepada orang yang bersifat ego."

Allah berfirman lagi dalam Surah al-Mukmin ayat 60 yang maksudnya: "Sesungguhnya orang-orang yang bersifat ego (menyombong diri) daripada menyembah Aku, mereka akan masuk ke dalam neraka jahanam dan menderita kehinaan di dalamnya."

Maka, perlulah kita sedar apabila terasa ego dan beristighfar dan menjauhinya sejauh-jauhnya. Bukankah iblis dijanjikan neraka kerana ego? Ingat-ingatlah💚

Tuesday, 27 December 2016

Mati.

Antara ribuan komen tentang kematian, ada 1 komen yg sgt meruntun jiwa..Semoga kita sama2 dapat membacanya.

Ini di antara tulisan terbaik Syekh Ali Thanthawi Mesir Rahimahullah:-

Pada saat engkau mati, janganlah kau bersedih. Jangan pedulikan jasadmu yang sudah mulai layu, kerana kaum muslimin akan menguruskan jasadmu. Mereka akan melucutkan pakaianmu, memandikanmu dan mengkafanmu lalu membawamu ke tempatmu yang baru, KUBURAN.

Akan ramai orang yang menghantarkan jenazahmu bahkan mereka akan meninggalkan pekerjaannya untuk ikut menguburkanmu. Dan mungkin banyak yang sudah tidak lagi memikirkan nasihatmu pada suatu hari.....

Barang barangmu akan dikemas, kitab , kasut dan pakaianmu. Jika keluargamu setuju barang2 itu akan disedekahkan agar bermanfaat untukmu.

Yakinlah; dunia dan alam semesta tidak akan bersedih dgn kepergianmu. Kehidupan akan tetap berlangsung! Posisi pekerjaanmu akan diisi orang lain. Hartamu menjadi harta halal bagi ahli warismu. Sedangkan kamu yg akan dihisab dan DIPERHITUNGKAN untuk yang kecil dan yang besar dari hartamu!

Kesedihan atas mu ada 3.

1. Orang yg mengenalmu sekilas akan mengatakan, kasihan.

2. Kawan2mu akan bersedih beberapa jam atau beberapa hari lalu mereka kembali seperti sediakala dan tertawa tawa!

3. Di rumah ada kesedihan yang mendalam! Keluargamu akan bersedih seminggu dua minggu, sebulan dua bulan, dan mungkin hingga setahun ! Selanjutnya mereka meletakkanmu dalam arkib kenangan..

Demikianlah "Kisahmu telah berakhir di tengah2 manusia". Dan kisahmu yang sesungguhnya baru dimulai, AKHIRAT! . Telah hilang kemuliaan, harta, kesihatan, dan anak. Telah engkau tinggalkan rumah, istana dan isteri tercinta. Kini hidup yg sesungguhnya telah dimulai.

Pertanyaannya adalah:
Apa persiapanmu untuk kuburmu dan Akhiratmu !
Hakikat ini memerlukan renungan.

Usahakan dengan sungguh2.
Jalankan kewajiban kewajiban, hal-hal yg disunnahkan, sedekah rahsia, merahsiakan amal soleh, solat malam, Semoga engkau selamat.

Andai engkau mengingatkan manusia dengan tulisan ini insha Allah pengaruhnya akan engkau temui dalam timbangan kebaikanmu pada hari Kiamat. "Berilah peringatan, kerana peringatan itu bermanfaat bagi orang orang mukmin"

AllahuRabbi.. Kubur itu semakin dekat untuk didiami!

Tazkirah KEMATIAN di atas Semuga kita semua insaf bahawa perjalanan sebenar kita masih jauh dan berliku... kita sedang menuju ke alam akhirat yg abadi. Lalu apakah persiapan kita sudah mencukupi?

*Sesungguhnya orang yang paling bijak adalah mereka yang sentiasa mengingati mati*.

Saya ingin memohon maaf atas apa jua kesalahan.

■ *SALAM SILATULRAHIM*

Saturday, 24 December 2016

Sunroof.com

*AMAZING*
There's a website where you just type in your emotions and current feeling (e.g ANGRY, ANXIOUS, CONFUSED, EXCITED etc.) and it gives you an Ayat or Surah that correlates with it. It's so beautiful.

*www.Sujood.co*

Pass it to everyone you know.

Friday, 23 December 2016

Hadiah.

Sempena 2016 yang akan berakhir xlama lagi_aku nak memberikan hadiah yang terbaik untuk semua.....
_*13 HADIAH YANG TERBAIK _*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰
Hadiah tidak harus sesuatu berupa wang atau harta benda. Banyak cara utk kita menghadiahkan sesuatu kepada org tersayang di antaranya :
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰
1. Hadiah terbaik utk seorg sahabat adalah *Doa.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰
2. Hadiah terbaik utk seorg musuh.  *Pemberian maaf.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰
3. Hadiah terbaik utk seorg guru adalah *Penghormatan.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰
4. Hadiah terbaik utk murid adalah *Tauladan.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰
5. Hadiah terbaik utk sebuah kehidupan adalah *Kasih Sayang.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰
6. Hadiah terbaik utk sebuah kematian adalah *Al-Fatihah.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰
7. Hadiah terbaik utk org tua adalah *Berbakti.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰?🌿🌰
8. Hadiah terbaik utk isteri adalah *Penghargaan.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰
9. Hadiah terbaik utk suami adalah *Kesetiaan.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰
10. Hadiah terbaik utk anak adalah *Pendidikan.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰
11. Hadiah terbaik utk diri sendiri adalah *Kejujuran.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰
12. Hadiah terbaik utk org yg tidak dikenali adalah *Senyuman.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰
13. Hadiah terbaik utk Rasulullah Saw adalah *Sholawat.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰

_Nabi saw bersabda: "Saling memberi hadiahlah, niscaya kalian akan saling mencintai."_
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰
_*Selalulah bermurah hati utk menghadiahkan sesuatu kepada manusia di sekeliling kita, karena pemberian anda hari ini adalah ganjaran utk dunia dan akhirat.*_
ﻻَ حَوْﻝَ ﻭَﻻَ ﻗُﻮَّﺕَ ﺍِﻻَّﺑِﺎﻟﻠّﻪِ
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰

Friday, 16 December 2016

Pilih.

PESANAN IMAM AL-GHAZALI TENTANG SAHABAT

1.  Pilih sahabat yang berakal, jangan pilih sahabat yang bodoh kerana ia akan menjadi musuh dan menyakitkan hati.

2.  Pilih sahabat yang berakhlak jangan pilih sahabat yang jahat kerana akan dirangsang oleh nafsu jahatnya.

3.  Pilih sahabat yang soleh jangan pilih sahabat yang fasik kerana akan diajar kita melakukan pekerjaan dosa dan maksiat.

4.  Pilih sahabat yang bersederhana jangan pilih sahabat yang tamak  kerana akan menjadi racun kepada sifat pemurah.

5.  Pilih sahabat yang bercakap benar jangan pilih sahabat yang selalu bercakap bohong kerana akan memusnahkan jiwa.

Wallahua'lam

*Pesan Pada Hati❤*

Thursday, 24 November 2016

Aku

Happy.

Sunnah.

Assallamualaikum semoga Allah.merahmati dan meredhai sahabat semua.


*SUNNAH NABI YANG RAMAI TAK NAK BUAT!!
TAPI SANGGUP CARI YANG SYIRIK, TANGKAL DAN AZIMAT UNTUK RUMAH KITA*

Bila rasa di rumah demikian banyak masalah, asyik banyak penyimpangan dan anggota-anggotanya saling berselisih, maka ketahuilah syaitan hadir di rumahmu, maka bersungguh-sungguhlah mengusirnya.
Bagaimanakah cara mengusirnya?
Rasulullah memberikan jawapannya dengan sabda beliau:
َّﻥِﺇ ِّﻞُﻜِﻟ ٍﺀْﻲَﺷ ُﻡﺎَﻨَﺳَﻭ ،ﺎًﻣﺎَﻨَﺳ ِﻥﺁْﺮُﻘْﻟﺍ ُﺓَﺭْﻮُﺳ ِﺓَﺮَﻘَﺒْﻟﺍ َّﻥِﺇَﻭ َﻥﺎَﻄْﻴَّﺸﻟﺍ َﻊِﻤَﺳ ﺍَﺫِﺇ َﺓَﺭْﻮُﺳ ِﺓَﺮَﻘَﺒْﻟﺍ ُﺃَﺮْﻘُﺗ َﺝَﺮَﺧ ِﺖْﻴَﺒْﻟﺍ َﻦِﻣ ﻱِﺬَّﻟﺍ ُﺃُﺮْﻘُﻳ ِﻪْﻴِﻓ ُﺓَﺭْﻮُﺳ ﺓَﺮَﻘَﺒْﻟﺍ
ِ
“Sesungguhnya segala sesuatu ada puncaknya dan puncak dari Al-Qur’an adalah surah Al-Baqarah. Sungguh syaitan bila mendengar dibacakannya surah Al-Baqarah, ia akan keluar dari rumah yang di dalamnya dibacakan surat Al-Baqarah tersebut.” (HR. Al-Hakim, dihasankan Al-Albani t dalam Ash-Shahihah no. 588)
Abu Hurairah mengkhabarkan dari Rasulullah , beliau bersabda:
َﻻ ﺍْﻮُﻠَﻌْﺠَﺗ َّﻥِﺇ ،َﺮِﺑﺎَﻘَﻣ ْﻢُﻜَﺗْﻮُﻴُﺑ َﻥﺎَﻄْﻴَّﺸﻟﺍ ُﺮِﻔْﻨَﻳ َﻦِﻣ ِﺖْﻴَﺒْﻟﺍ ﻱِﺬَّﻟﺍ ُﺃَﺮْﻘُﺗ ِﻪْﻴِﻓ ُﺓَﺭْﻮُﺳ ﺓَﺮَﻘَﺒْﻟﺍ
ِ
“Janganlah kalian menjadikan rumah-rumah kalian sebagai kuburan. Sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang di dalamnya dibacakan surah Al-Baqarah.” (HR. Muslim no. 1821)
Wa allahu a'alam.

Makkah.


Adab.


Budaya yang sesat.

Demokrazy.




Wednesday, 23 November 2016

Doa.


Takut.


Ujang..

SEORANG PENGGANAS DI NEGERI SEMBILAN YG DITANGKAP dan DIPENJARA PUN MASIH SEMPAT BERBAKTI KEPADA ORANG TUANYA*

Si Ujang ditangkap polis. Ujang disangka pengganas, kemudian ditangkap dan dimasukkan ke penjara.

Bbrp hari kemudian, si Ujang menerima surat dari Abahnya:

 "Ujang, Abah dah tuo. Sekarang sudah musim tanam jagung, dan ekau dalam penjara pulak.

Camano ini,  abah tak terdayo mencangkul dan tanam  sendiri."

Si Ujang kemudian membalas surat tsb:

 "Abah, kobun jangan dicangkul dulu dan ditanam jagung. Sbbnya di kebun tu ese dh tanam senjato, peluru dan bom."_

Ternyata surat balasan si Ujang ditapis oleh pegawai penjara, dan langsung dilaporkan ke unit tindakan Khas.

Besoknya, datang satu pelatun D4 ke kebun abah Ujang.

Tanpa banyak cakap, langsung seluruh kebun tsb dicangkul hingga petang utk mencari senjata.

Malam harinya setelah unit tindakan khas pulang, abah Ujang menulis surat:

 "Jang, tadi ada polis datang.donga ee mereka mencari senjato, peluru dan bom yang ekau tanam di kobun... tapi tidak jumpo. Sekarang abah nak buat camano?"_

Setelah merima dan membaca surat kedua dari Abahnya, Ujang kemudian membalas surat kedua tsb:

 "Bah, skrg kobun dah dicangkul... tanam jo la biji jagungnya."_

Pegawai yg bertugas menapis surat tsb langsung berteriak histeria: _"Celako kau Ujang"_ 😡😁

Tahlil..


Dap anti Islam.


Tuesday, 22 November 2016

5


Rahmat..

''Menangis saya bila baca , meremang bulu roma :') Ya Allah SWT kau ampunilah dosa dosa walau sekecil dan sebesar mana pun ia'' Korang Baca jangan tak baca .

6 perkara Allah sembunyikan

Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan
Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara
timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan124, 000 sayap). Setelah itu
Jibrail as memandang dirinya sendiri danberkata:

'Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?.'

Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. 'Tidak'

Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud. 'Wahai Jibrail, kamu telahmenyembah aku dengan ibadah yangbersungguh- sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir
zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.' Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atasperintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu.'

Kemudian Jibrail as berkata: 'Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?'

Lalu Allah berfirman yang bermak! sud. 'Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal...'

Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma'waa.Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail as selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:

'Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya? '

Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. 'Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yangtelah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan.... .'

Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha lakukan... Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu :

* Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).
* Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat di dalam semua hari.

#wahai rakan rakan ku yg dikasihi sekalian, sebarlah ilmu ini, agar semua kwn kwn kita diluar sana kembali ke pangkal jalan, ikut islam sebenar benarnya, sesiapa yang mengajak kebaikkan, pahala seseorang yang diajak kebaikkan itu dapat padanya tanpa dikurangkan sedikitpun. inshaAllah... Allah always with us.

Monday, 21 November 2016

Abang dari mana..


As Salam.

Assallamualaikum

*MEReNDAH DIRI DENGAN ILMU*

Semakin banyak kita mencari ilmu pengetahuan.
Semakin banyak terasa kekurangan.
Semakin banyak kita membaca.
Semakin banyak kecetekan ilmu kita.
Semakin banyak kita mengkaji.
Semakin tinggi puji syukur pada Ilahi.
Semakin banyak kita pelajari.
Semakin besar rasa merendah diri.
Semakin banyak kita mengambil pengajaran.
Semakin terbentuk manis nya iman.💚

Tuesday, 15 November 2016

Melihat.

من لم يرني ولزم اسمي فان اسمي لم يفارقني
(الحد يث القدسي)
"barangsiapa tiada melihat aku (Allah), hendaklah ia melazimkan menyebut-nyebut namaku (Allah,Allah,Allah) Sesungguhnya namaku tidak berpisah dengan aku"

Respect.


Super moon.




18 bulan.


Tugas.


No. Definitely no..



Baik..

*JANGAN MERASA DIRI BAIK...*

*.. Jangan merasa diri kita " Baik " walaupun kita solat cukup 5 waktu serta tepat pada waktunya.*

*.. Jangan merasa diri kita " Baik " walaupun kita bersedekah setiap hari malah lebih banyak nilai disedekahkan.*

*.. Jangan merasa diri kita " Baik " walaupun hari hari kita nasihat dan tegur orang lain yang berbuat silap.*

*.. Jangan merasa diri kita " Baik " walaupun kita sudah pakai jubah,beserban, bertutup litup dengan sempurna.*

*.. Jangan merasa diri kita " Baik " walaupun setiap malam kita jaga solat Tahajjud, Witir, Hajat dan amalan sunat lain.*

*.. Jangan merasa diri kita " Baik " walaupun hari hari kita ke masjid atau surau untuk beribadah dan menambah ilmu.*

*.. Jangan merasa diri kita " Baik " walaupun setiap saat kita update status berunsur nasihat dan dakwah*.

*.. Jangan merasa diri kita " Baik " walaupun setiap masa kita menolong orang lain.*

*JANGAN MERASA DIRI KITA LEBIH BAIK DARIPADA ORANG LAIN.*

Kerana kita takkan pernah tahu dimanakah dan bilakah  saat *HATI* kita *IKHLAS* melakukan amalan amalan soleh, menasihati orang serta beramal ibadah lain yang bakal diterima oleh Allah Swt.

Kita tak tahu amal manakah yang Allah terima.

Selalu letak diri kita dalam keadaan

*" aku sedang perbaiki diriku dan cuba bantu orang lain "* untuk menjadi lebih baik.
Kerana Allah hanya memandang tepat pada hati hambaNya.

Wujud keikhlasan atau sekadar penuh Riak dan Hasad. Jadi laksanakanlah sesuatu kebaikan hanya kerana mengharapkan *REDHA Allah*.
Disamping kita perbaiki diri sendiri serta orang lain.

Hanya Allah yang akan terus beri kita *PETUNJUK* serta *JALAN KEBENARAN.*

#Dakwahkasihsayang❤

Sabun.

Sabun basuh baju kadang datang dalam bentuk serbuk dan cecair..

Pun begitu, tak tercapai dek akal kita macam mana sabun yang secara zahirnya nampak halus mampu menanggalkan kotoran..

Sama laa juga dengan zikir..

Sekalipun ia halus di mulut...

Namun mampu mencuci segala kotoran di hati😊

Saturday, 12 November 2016

Hutang..

Byk2 sirah Rasullullah saw...ni la kisah yg paling saya suka...ari ni ada kawan pos...dah baca byk kali...tapi air mata tetap tertumpah juga....jom hayati...

KISAH SEORANG LELAKI YANG INGIN MEMUKUL RASULULLAH S.A.W.

Kisah ini berlaku kepada Rasulullah S.A.W. sebelum baginda wafat.

Rasulullah S.A.W. telah jatuh sakit yang agak panjang masanya. Hinggakan baginda tidak dapat berjemaah dengan para sahabat di masjid.

Maka pada suatu hari, Rasulullah S.A.W. meminta beberapa orang sahabat membawanya ke masjid. Di dudukkan atas mimbar, lalu baginda meminta Bilal memanggil semua para sahabat datang ke masjid. Tidak lama kemudian, penuhlah masjid dengan para sahabat. Semuanya rasa terubat rindu setelah agak lama tidak dapat melihat Rasulullah S.A.W.

Lalu Rasulullah S.A.W. mula berkata: "Wahai sahabat-sahabatku semua!
Aku ingin tanya pada kamu semua.... apakah telah aku sampaikan kepada kamu semua, bahawa sesungguhnya Allah S.W.T. itu adalah Tuhan yang layak di sembah?"

Semua sahabat menjawab dengan suara bersemangat, " Benar! Engkau telah sampaikan kepada kami bahawa sesungguhnya Allah S.W.T. adalah Tuhan yang layak disembah".
Rasulullah S.A.W. berkata:
"Persaksikanlah ya Allah!
Sesungguhnya aku telah sampaikan amanah ini kepada mereka". Kemudian baginda berkata lagi....... dan setiap apa yang baginda perkatakan, akan dibenarkan oleh semua para sahabat.

Akhirnya sampailah kepada satu topik yang menjadikan para sahabat agak sedih dan terharu....
Rasulullah S.A.W. berkata:
"Sesungguhnya! Aku akan pergi bertemu Tuhan....... dan sebelum aku pergi, aku ingin selesaikan segala urusan dengan manusia. Maka aku ingin bertanya kepada kamu semua...... siapakah di kalangan kamu yang aku ada hutang dengannya.....sila bangun..... aku ingin selesaikan hutang tersebut. Kerana aku tidak mahu bertemu Tuhan dalam keadaan ada hutang dengan manusia".

Ketika itu semua sahabat diam............. sedang dalam hati masing-masing berkata "Mana ada Rasullullah S.A.W. berhutang dengan kami.......... sebenarnya kamilah yang banyak berhutang dengan baginda".

Rasulullah S.A.W. mengulangi pertanyaan itu sebanyak 3 kali. Tiba-tiba bangun seorang lelaki yang bernama AKASYAH. lalu dia berkata:

"Ya Rasulullah!
Aku ingin ceritakan dulu perkara ini. Andai ianya dikira hutang, maka aku minta kau jelaskan. Andainya ianya bukan hutang, maka tidak perlulah engkau berbuat apa-apa".

Rasulullah S.A.W. berkata:
"Ceritakanlah wahai Akasyah".

Maka Akasyah pun mula bercerita:
"Aku masih ingat lagi ketika perang Uhud dulu, satu ketika engkau tunggang kuda, lalu engkau pukulkan cemeti ke belakang kuda. Tetapi cemeti tersebut tidak kena pada belakang kuda,...yang sebenarnya cemeti itu terkena pada dadaku kerana ketika itu aku berdiri di sebelah belakang kuda yang engkau tunggang wahai Rasulullah".

Mendengar yang demikian, terus Rasulullah S.A.W. berkata:
"Sesungguhnya itu adalah hutang wahai Akasyah! kalau dulu aku pukul engkau, maka hari ini aku akan terima hal yang sama". Dengan suara yang agak tinggi, Akasyah berkata:
"Kalau begitu aku ingin segera melakukannya wahai Rasulullah!".

Akasyah seakan-akan tidak rasa bersalah bila mengatakan yang demikian. Sedangkan ketika itu sebahagian sahabat berteriak memarahi Akasyah.... "Sesungguhnya engkau tidak berhati perut wahai Akasyah! ..... bukankah Baginda sedang sakit!"

Akasyah tidak menghiraukan semua itu. Rasulullah S.A.W. meminta Bilal mengambil cemeti tersebut di rumah anaknya Fatimah.

Bila Bilal meminta cemeti tersebut dari Fatimah, maka Fatimah bertanya:
"Untuk apa Rasulullah meminta cemeti ini wahai Bilal?".

Bilal menjawab dengan nada sedih : "cemeti ini akan digunakan oleh Akasyah untuk memukul Rasulullah".
Terperanjat dan menangis Fatimah seraya berkata:
"Kenapa Akasyah hendak pukul ayahku Rasulullah!...... ayahku sedang sakit........kalau nak pukul, pukullah aku ini anaknya".

Bilal menjawab:"Sesungguhnya ini adalah urusan antara mereka berdua".

Bilal membawa cemeti tersebut ke masjid lalu diberikan kepada Akasyah.

Setelah mengambil cemeti, Akasyah mara ke hadapan menuju mimbar.
Tiba-tiba bangun Abu bakar menghalang Akasyah sambil
berkata:
"Wahai Akasyah! kalau kamu hendak pukul, pukullah aku....... aku orang yang mula-mula beriman dengan apa yang Rasulullah S.A.W. sampaikan. Akulah temannya di kala suka dan duka. Kalau engkau hendak pukul, maka pukullah aku".

Lalu dijawab oleh Rasulullah S.A.W:
"Duduklah kamu wahai Abu Bakar!.... ini bukan urusan kamu. Ini antara aku dengan Akasyah".

Akasyah mara lagi ke hadapan...... lalu bangun pula
Umar menghalang Akasyah seraya berkata:
"Akasyah! kalau engkau hendak pukul, pukullah aku....... Dulu memang aku tidak suka mendengar nama Muhammad, bahkan aku pernah berniat untuk menyakitinya, itu dulu.........
Sekarang jangan ada sesiapa yang berani menyakiti Muhammad. Kalau engkau nak sakiti dia, maka
sakitilah aku dulu....".

Lalu dijawab oleh Rasulullah S.A.W:
"Duduklah kamu wahai Umar! Ini urusan antara aku dengan
Akasyah".

Akasyah mara lagi ke hadapan....... tiba-tiba bangun pula Ali bin Abu Talib sepupu Rasulullah S.A.W.

Dia menghalang Akasyah seraya berkata:
"Akasyah! pukullah aku wahaiAkasyah. Darah yang sama ada pada tubuh aku ini wahai Akasyah".

Lalu dijawab oleh Rasulullah S.A.W:
"Duduklah kamu wahai Ali! ini urusan antara aku dengan
Akasyah" .

Akasyah mara lagi ke hadapan......tiba-tiba tanpa di
sangka, bangunlah dua orang cucu kesayangan Rasulullah
S.A.W. iaitu Hassan dan Husin. Mereka berdua merayu dan meronta.
"Wahai pak cik! pukullah kami wahai pak cik..........Datuk kami sedang sakit......pukullah kami wahai pak cik..... sesungguhnya kami ini adalah cucu kesayangan Baginda...........pukullah kami wahai pak cik".

Lalu Rasulullah S.A.W berkata:
"Wahai cucu-cucu kesayanganku!
duduklah kamu. Ini urusan aku dengan Akasyah".

Bila sampai di tangga mimbar, dengan tegasnya Akasyah berkata:
"Macam mana aku hendak pukul engkau ya Rasulullah! Engkau duduk di atas dan aku di bawah. Kalau engkau hendak aku pukul engkau, maka turunlah ke bawah
sini".

Rasulullah S.A.W. memang seorang insan yang baik. Baginda meminta beberapa orang sahabat memapahnya ke bawah. Baginda didudukkan pada sebuah kerusi, lalu dengan suara tegas Akasyah berkata lagi:
"Semasa engkau pukul aku dulu, aku tidak memakai baju, Ya Rasulullah".

Tanpa berlengah, dalam keadaan lemah...... Rasulullah membuka baju. Lalu kelihatanlah tubuh Baginda yang sungguh indah, sedang beberapa ketul batu terikat di perut Baginda..... ini menandakan Baginda sedang menahan kelaparan.

Lalu Rasulullah S.A.W. berkata:
"Wahai Akasyah! bersegeralah dan janganlah kamu berlebih-lebihan. Nanti Tuhan akan murka pada
kamu".

Akasyah terus menghampiri Rasulullah S.A.W........ lalu mula untuk menghayunkan tangan yang memegang cemeti untuk dipukulkan ke tubuh Rasulullah S.A.W.

Rupa-rupanya sambil Akasyah menghayun cemeti, sambil itu juga dia membalingkan cemeti kearah lain..... dan sambil itu juga dia terus memeluk tubuh Rasulullah S.A.W. seerat-eratnya. Sambil berteriak menangis, Akasyah berkata:
"Ya Rasulullah, ampunkanlah aku...... maafkanlah aku...... mana ada manusia yang sanggup menyakiti engkau ya Rasulullah........ sengaja aku melakukannya agar aku dapat merapatkan tubuhku dengan tubuhmu....... kerana sesungguhnya aku tahu bahawa tubuhmu tidak akan dimakan oleh api neraka. Dan sesungguhnya aku takut dengan api neraka........ maafkanlah aku ya Rasulullah".

Rasulullah S.A.W. dalam keadaan penuh hiba lalu berkata:
"Wahai sahabat-sahabatku semua, kalau kamu ingin melihat ahli syurga, maka lihatlah kepada Akasyah".

Semua sahabat tidak dapat menghalang titisan air mata yang mencurah di pipi masing-masing. Sambil itu semua para sahabat beramai-ramai memeluk Rasulullah S.A.W.

MENANGIS LAH SEPUAS-PUASNYA MOGA DGN TANGISANMU DAPAT MEMBUKTIKAN KECINTAAN KITA KEPADA KEKASIH KITA NABI MUHAMMAD SAW...AMIIN.

SEBARKAN WALAU PUN SATU AYAT.

 ...... menangis sambil baca..........
kisah yg sedih tapi jika di baca berulang kali pun akan tetap mengalir air mata. MasyaAllah...bertapa hebatnya kisah Nabi Muhammad S.A.W.
Walaupun dah dikirim dan dibaca sblm ini, tp air mata masih mengalir bila membacanya semula.........😭💚👍

Perancang..


Perancang..

Istikharahlah untuk semua masalah yang memerlukan jawapan yang benar.
.
InsyaAllah jawapan Allah tak pernah mengecewakan. Kerana ALLAH sebaik-baik memberi petunjuk.
.
Ketenangan hati hanya ada bila kita bersama Allah. Sebab itu kita boleh tersenyum dan menjalani setiap hari tanpa perlu risau pandangan makhluk pada kita.
.
Sematkan di hati;
DIA akan 'uruskan' segalanya untuk kita. Tugas kita hanya perlu berlaku benar dan mengikhlaskan.
.
InsyaAllah, yang baik pasti akan datang kemudian.
.
 “Dan (ingatkanlah peristiwa) hamba Kami Nabi Ayub ketika dia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata, 'Sesungguhnya aku diganggu oleh syaitan dengan kepayahan dan seksaan penyakit.'”
(Surah As Sad : 41)
.
Semoga kita semua dilindungi oleh Allah dari kejahatan mereka. Aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam.
.
Senyumlah meski rasa sakit itu sering menghalang kita untuk mengukir sebuah senyuman.

Matlamat..


Pesanan..

Pesanan saorang Murabbi.
"Bila kita selalu sakit, maka rajinlah berpuasa. Bila kita berwajah gelap, rajinkanlah diri untuk berqiamulail (tahajud). Bila kita punya hati yang sempit, maka banyakkan membaca AlQuran. Bila kita terlalu susah untuk bahagia, solatlah tepat pada waktunya. Bila emosi kita sering tergangu rajinlah berwuduk dan beristighfar. Bila hati dan jiwa kita gelisah , banyakkan berdoa. Bila kita dalam keadaan stress, seringlah membaca 'La haula wala quwwata illa billah'. Dan apa bila kita merasa rezeki kita teramat sempit, maka banyakkan bersedekah.."

Ajar lah ..

*Sebelum kematiannya, Iskandar Zulkarnain mengarahkan jeneralnya melakukan 3 perkara berikut:*

*Pertama* - Keranda mayatnya diusung oleh doktor-doktor pakar terhebat.

*Kedua* - Semua hartanya (duit, emas, batu permata) ditebarkan disepanjang jalan menuju tapak perkuburan.

*Ketiganya* - Tangannya dibiarkan supaya terkulai dan terkeluar dari kerandanya.

*Ditanya oleh salah seorang Jeneralnya, Iskandar Zulkarnain menjelaskan begini:*

1. Aku mahu doktor-doktor terbaik mengusung keranda aku kerana aku mahu mengingatkan manusia bahawa disaat kematian, setinggi mana kepakaran doktor, dia tetap tidak akan boleh menghalang kematian.

2. Aku mahu jalan menuju ke kuburku dipenuhi dengan harta kekayaan aku supaya semua orang akan memahami segala harta kekayaan sudah tidak berguna dan tidak boleh dibawa mati.  Ia tetap akan terus berada di dunia.

3. Aku mahu tangan aku terlepas bebas supaya ia mengingatkan yang kita datang ke dunia dengan tangan kosong dan akan pergi juga dengan tangan kosong setelah sumber termahal kita hilang, iaitu MASA.

*Kesimpulannya:*

Tak kiralah betapa hebatnya kamu semasa hidupmu takkan mungkin kamu dapat menyelamatkan dirimu dari mati. Pada masa itu terputuslah segala2nya kecuali amal jariah dan warisan2 kebaikan yang kamu telah wakafkan kepada masyarakat dan keluarga kamu.

*KEBAHAGIAAN HIDUP...*

Pada saat kita memakai jam tangan berharga RM500 atau RM50, kedua jam itu menunjukkan waktu yg sama.

Ketika kita membawa beg atau dompet berharga RM500 atau RM50, keduanya sama dapat membantumu membawa sebahagian barang/wang.

Ketika kita tinggal di rumah seluas 50m2 atau 5.000m2, kesepian yg kita alami tetaplah sama.

Ketika kita terbang dengan "first class" atau "economy class", kita akan mendarat di waktu dan tempat yg sama.

Kebahagiaan sejati bukan datang dari harta duniawi.

Jadi ketika kita memiliki pasangan, anak, saudara, teman dekat, teman baru dan lama... lalu kita berbual, bergurau, tertawa, bernyanyi, bercerita tentang berbagai hal, berbagi suka dan duka... itulah kebahagiaan sesungguhnya.

*Hal penting yang patut direnungkan dalam hidup:*

1. Jangan mendidik anakmu untuk obses menjadi kaya. Didiklah mereka menjadi bahagia. Apabila mereka dewasa kelak, mereka akan menilai segala sesuatu bukan dari harganya.

2. Kata2 yg terbaik: "Makan makananmu sebagai ubat. Jika tidak, kamu akan makan ubat2an sebagai
makanan."

3. Seseorang yg mencintaimu tidak akan pernah meninggalkanmu kerana walaupun ada 100 alasan untuk menyerah, dia akan menemukan 1 alasan untuk bertahan.

4. Banyak sekali perbezaan antara "manusia & menjadi manusia". Hanya orang bijak yg mengerti tentang itu.

5. Hidup itu antara "B" birth (lahir) dan "D" death (mati). Di antaranya adalah ada "C" choice (pilihan) hidup yang kita jalani. Keberhasilannya ditentukan oleh setiap pilihan kita.

Jika kamu mau berjalan cepat, jalanlah sendirian. Tetapi, jika kamu ingin berjalan jauh, jalanlah bersama sama.

*6. Ada 6 "DOKTOR" terbaik:*

a. Keluarga.
b. Santai/rehat.
c. Bersenam.
d. Makanan yg sihat.
e. Sahabat/kawan.
f. Ketawa.

_Pelihara semua itu dalam semua aspek kehidupan & nikmatilah..._

Wallahua'lam.

Sunday, 6 November 2016

Iman.

Pada suatu
ketika,
Rasulullah
bertanya
kepada
para
sahabat,

“siapakah
yg paling
luar biasa
imannya?”

Para
sahabat menjawab, “malaikat,ya Rasulullah.”

Balas Rasulullah, “sudah tentulah malaikat luar biasa
imannya, kerana mereka sentiasa di sisi Allah.”

Seketika terdiam para sahabat, menjawab lagi, “para
nabi,ya Rasulullah.”

Rasulullah berkata, “para nabi sudah tentu hebat
imannya, kerana mereka menerima wahyu daripada
Allah.”

Para sahabat mencuba lagi, “kalau begitu kamilah yang
paling beriman.”
Jawab Rasulullah, “aku berada di tengah tengah kalian,
sudah tentulah kalian orang yang paling beriman.”

Lalu, salah seorang sahabat berkata, “kalau begitu, Allah
dan Rasul Nya sajalah yang mengetahui.”

Maka dengan nada perlahan, Rasulullah berkata, “Mereka
adalah umat yang hidup selepas aku. Mereka membaca Al
Quran dan beriman dengan isinya. Orang yang beriman
denganku dan pernah bertemu denganku, adalah orang
yang bahagia. Namun orang yang tujuh kali lebih bahagia
adalah mereka yang tidak pernah bertemu aku tetapi
beriman denganku.”

Rasulullah diam seketika. Kemudian, beliau menyambung
dengan suara yang lirih, “sesungguhnya, aku rindukan
mereka…

ﺍَﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ َﻋﻠﻰ ﺳﻴﺪﻧﺎ ﻣُﺤَﻤَّﺪٍ ﻭَ ﻋَﻠَﻰ ﺁِﻝ ﺳﻴﺪﻧﺎ ﻣُﺤَﻤَّﺪٍ

Hantar ke semua group contact . Anda akan membuat
beribu , malah berjuta-juta org berselawat ke atas Nabi
Muhammad S.A.W

Cerita..

.. Sebuah cerita yang menarik...

Seorang lelaki Amerika berjalan ke sebuah restoran di London. Sebaik sahaja dia masuk, dia melihat seorang lelaki Afrika duduk di sudut restoran itu.

Jadi dia berjalan ke kaunter, dikeluarkan dompetnya dan menjerit, "Waiter! Aku mahu membeli makanan untuk semua orang di restoran ini, kecuali lelaki hitam Afrika di sana!"

Jadi pelayan mengumpulkan wang daripada lelaki itu dan mula memberikan makanan percuma kepada semua orang di restoran itu, kecuali si Afrika.

 Walau bagaimanapun, tanpa rasa kecewa, si Afrika hanya melihat pada lelaki Amerika dan menjerit, "Terima kasih!"

Dengan rasa amat marah, lelaki Amerika itu mengeluarkan dompetnya dan menjerit sekali lagi,
"Waiter! Kali ini aku membeli minuman dan makanan tambahan untuk semua orang disiini, kecuali si Afrika di sudut sana!"

Pelayan terus mengumpulkan wang daripada lelaki itu dan mula memberikan makanan percuma dan minuman kepada semua orang kecuali si Afrika.

 Apabila pelayan selesai memberi makanan dan minuman... Sekali lagi tanpa rasa marah, malah si Afrika tadi hanya tersenyum kepada lelaki Amerika dan menjerit,
"Terima kasih!"

Lelaki Amerika itu semakin marah. Sambil dia bersandar di kaunter dan berkata kepada para pelayan: "Apa yang tidak kena dengan lelaki Afrika itu?
Aku telah membeli makanan dan minuman untuk semua orang di sini kecuali dia, dia bukannya menjadi marah, akan tetapi dia hanya duduk di sana malah tersenyum padaku sambil menjerit "Terima kasih."
Adakah dia gila"

Pelayan itu tersenyum pada lelaki Amerika dan berkata, "Tidak, dia tidak gila. Dia adalah pemilik restoran ini"

Mungkin anda nampak seseorang seperti musuh anda tetapi tanpa anda sedari dia memihak kepada anda.

.. MARAH
 ..Jauhi kemarahan. Ia hanya akan menyakitkan diri anda sendiri!
.. Jika anda betul maka tidak ada keperluan untuk marah,
.. Dan jika anda salah maka anda tidak mempunyai apa-apa hak untuk marah.

.. SABAR
..Sabar dengan keluarga adalah Kasih
.. Sabar dengan orang lain adalah Hormat
.. Kesabaran dengan diri adalah keyakinan dan kesabaran pada Tuhan ialah Iman.

.. BERFIKIR
.. Jangan sekali-kali berfikir tentang Masa Lampau, Ia suatu Penderitaan ...
.. Jangan berfikir lebih mengenai Masa Depan, ia menjadikan anda lebih Takut ...

.. Hadapi kehidupan ini dengan senyuman, Ia akan membawa Kebahagiaan

.. Setiap ujian yg getir dalam kehidupan kita di harapkan akan memberi kita kekuatan utk terus memperbaiki diri kita.
Emas tulen diuji dgn api, kita manusia diuji dgn setiap masalah.

.. Setiap masalah datang sama ada untuk mengeratkan atau menghancurkan sebuah perhubungan.

.. Pilihan adalah milik kita sama ada kita menjadi mangsa atau sebaliknya.

.. Sesuatu yang CANTIK itu x semuanya baik, akan ttpi sesuatu yg BAIK itu selalunya CANTIK.

.. Adakah anda tahu mengapa Tuhan menciptakan ruang antara jari?
..Supaya seseorang yang terbaik datang dan mengisi ruang2 itu dgn memegang tangan anda utk selama-lamanya.

.. Kebahagiaan menjadikan kita Manis.. kemanisan akan membawa Kebahagiaan.

Kongsikanlah bersama mereka yg TERBAIK dlm kehidupan  kita😊

Tuesday, 1 November 2016

Teruskan buat baik.

Tengah jemur kain jiran datang tegur, 'jemur kain ke?' Tapi kita jawab "eh tak la tengah masak" soalan mesra dijawab dengan sindiran.
.
Allah bertanya "Wahai Nabi Musa, apa yang ada ditanganmu itu? Jawab Musa; "Inilah tongkatku, aku gunakan untuk berjalan dan aku gunakan untuk memukul daun2 kayu supaya gugur untuk kambing2ku".

Kenapa Allah masih bertanya Nabi Musa sedangkan Allah Maha Mengetahui? Kerana... begitulah cara Allah bermesra dengan NabiNya walaupun Allah sudah tau tetapi Allah tetap bertanya.

Dalam kehidupan manusia cuba bayangkan kita sedang jemur kain, tiba2 datang seorang kawan kita bertanya "buat apa tu?" Kita pun menjawab " Tengah masak !"

Kawan kita tanya tu bukan sebab dia tak tau tapi dia nak bermesra dengan kita. Orang nak bermesra dengan kita, kita layan dia dengan sindiran. Itu tak patut. " -TG Haron Din

"Saya ada RM 1, awak ada RM 1. Kalau kita tukar suka sama suka RM 1 itu, kita masih lagi ada RM 1 masing-masing.

Tapi, kalau saya ada 1 ilmu dan awak 1 ilmu, kemudian kita betukar-tukar ilmu itu, masing-masing akan ada 2 ilmu".

........

Aku tnya dia kenapa kamu sentiasa suka minum air di masjid/surau padahal air tu di rumah kamu pun ada?!!
Dia jawab: supaya org yg letak air di masjid/surau ni diberi ganjaran oleh Allah

........

Bilamana sampai  kpd kamu gosip2 tentang seseorang, maka biarlah gosip tu terhenti setakat kamu shj. Dan jika berita tu berhenti setakat kamu shj, bermakna kamu telah dpt phala tutup aib org. Baragsiapa yg tutup aib mana2 muslim, Allah akan tutup juga aib dia.

........

3 doa yg wajar kmu ingt utk dibaca semasa sujud2 kamu:-

1. Ya Allah, aku mohon dgn Mu pengakhiran yg baik.

2. Ya Allah, kurnialah kpd ku taubat nasuha sblum aku mati.

3. Wahai Allah yg membolakbalikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agamaMu.

Sehinggakan bila kamu berniat utk sebarkan ucapan ini, meniatkn shj tu pun dh dikira sbg kbaikan. Moga2 dengannya Allah melepaskan kesusahan drpd kesusahan2 di dunia dan akhirat.

Pringatn:~ buatlah baik walau sekecil kecilnya. ''

Monday, 31 October 2016

Kubur.

Sedikit perkongsian ilmu ..

Murobbi - Ustaz Dusuki Abd Rani
Tempat - Masjid Intim Ipoh
Tajuk - Peringatan Kubur

- Orang yang berjaya ialah apabila dia mati , kuburnya menjadi taman taman Syurga ..

- Orang yang banyak harta dan duit tapi bila dia mati , kubur dia menjadi lorong2 Neraka .. Maka kehidupan dia atas dunia dulu tidak bermakna ..

- Ada orang yang buruk perjalanan hidupnya tetapi pengakhiran banyak sungguh husnul khotimah .. Pengakhiran ini lah yang paling bermakna kepada kita .. Itu lah yang akan menentukan macam mana kehidupan kita diakhirat nanti ..

- Kenapa kita kena ada bekal .. Ulamak sebut , ramai diantara kita nanti apabila mengadap Allah Taala membawa hati yang penuh dengan kekecewaan . Dia mati dalam keadaan tidak bersedia .. Dia mati dalam terkejut ..

- Ramai orang terkejut apabila mendengar kematian seseorang .. Tetapi tahukah kalian , mayat itu lebih lagi terkejut .. Terkejut bahawa dia sudah meninggal dunia ..

- Bayangkan , bila kita masuk je dalam kubur .. Tengok2 kita tak ada bekal .. Semua amalan kosong .. Allahurobbi .. Orang begini ialah golongan yang hidup atas dunia dalam keadaan sesat .. Setiap kali dia buat amalan , dia merasakan amalan itu diterima Allah Taala .. Diri solat tapi x khusyuk , berpuasa tetapi x ikhlas , menunaikan haji tetapi x mendapat haji mabrur..

- Ada 3 kelompok manusia yang akan menghadap Allah Taala ..

1. Disebut dalam surah an Nisa - Orang yang dimatikan oleh Malaikat Maut dengan keadaannya membuat khianat pada diri sendiri.. Ini ialah mereka yang mati dalam keadaan berbuat maksiat , mati dalam keadaan tidak solat , mati ketika berjudi ..

2.Golongan kedua .. Allah Taala cerita dalam Quran , ketika mereka lupa peringatan Allah , lalu Allah Taala buka pintu maksiat yang dia lakukan .. Nauzubillah .. Kenapa Allah buka ?? .. Sebab Allah Taala nak beri istidraj pada dia.. Allah Taala akan buka sampai dia rasa seronok dengan maksiatnya .. Di saat dia tengah seronok , Allah Taala rentap rohnya .. Maka mati lah dia dalam keadaan hina. Mati dalam maksiat .. Bagaimanalah keadaannya ketika mengadap Allah Taala ..

3. Orang yang mulutnya sentiasa menyebut tuhan kami ialah Allah .. Maksudnya mereka ini sering kali bersyahadah , baca Quran , berzikir , berselawat ..

- Jangan sesekali kita mati dalam keadaan tidak tahu membaca Quran .. Sesiapa yang mati dalam keadaan tak tahu baca Quran sesungguhnya dia telah berbuat zalim pada dirinya sendiri  ..

- Orang yang mati tak bayar zakat termasuk dalam golongan mati dalam keadaan buat khianat pada diri sendiri ..

- Malaikat akan tanya pada mayat didalam kubur .. Kenapa tak belajar untuk baca Quran .. Lalu Malaikat berkata .. Bumi yang Allah Taala buat pada kamu tu sempit sangat ke sampai susah sangat kamu nak mencari guru untuk belajar baca Quran .. Maka kesudahan kamu adalah Neraka Jahanam .. Tempat yang paling buruk Allah Taala sediakan ..

- Ada sekelompok manusia dikalangan kita terang terang lawan Allah .. Tak ada langsung rasa takut pada Allah .. Tak tutup aurat tapi tak rasa bersalah , tak solat tapi tak rasa berdosa ..

- IKIM membuat kajian , Malaysia berada di tangga ke 10 peminum arak tegar dalam dunia ..

- Tiada kekuatan yang paling utama untuk bantu kita di alam barzakh melainkan Al Quran .. Maka bacalah Quran .. Khatamlah Quran sebanyak banyak mungkin ..

- Kita ni dalam beragama ni akan sentiasa berasa nak berhenti , rasa letih .. Jangan mengalah .. Jangan putus asa dengan ujian2 Allah Taala ..

- Kata Ulamak .. Ada 5 ujian besar yang Allah Taala sebut dalam Quran .. Diantaranya .. ::

1. Ujian berasa takut .. Atasi lah ia dengan sentiasa bertakbir kepada Allah .. Apabila takut balik lah kepada Allah ..

2. Ujian dalam berasa lapar .. Lapar ni menyebabkan seseorang itu jadi tamak .. Kerana laparlah manusia lupa daratan . Tak peduli pada halal haram .. Contoh pada bulan Ramadhan , semua kita nak beli .. Sebab lapar nafsu makan bergelora ..

3. Ujian dalam kematian .. Apabila kita tengah sayang pada seseorang , Allah Taala ambil nyawa mereka ..

4. Ujian dalam sakit .. Ditimpa sakit dan musibah ..

- Nabi s.a.w sebut .. Apabila kamu mengaku je kamu mukmin maka ada 5 ujian yang akan berlaku pada kamu ..

1. Hasad dengki
2. Orang Munafiq yang sentiasa membenci kamu
3. Orang Kafir yang tidak akan pernah redho pada kamu
4. Syaitan yang sentiasa mencari jalan untuk menyesatkan
5. Hawa nafsu yang sentiasa menarik narik diri kamu

- Orang munafik ada 3 sifat ::
1. Bercakap bohong
2. Mungkir janji
3. Diberi amanah , dia khianat

- Nabi s.a.w sebut .. Diantara tanda2 orang munafik ialah apabila dia tak boleh jaga solat Subuh dan Isyaq berjemaah..

- Orang kafir tidak akan redho dengan orang mukmin sehingga kita ikut cara hidup mereka ..

- Ulamak sebut bunuh ada  2 jenis ..

1. Bunuh nama baik .. Mereka akan cari jalan supaya reputasi seseorang menjadi buruk .. Supaya dia sentiasa dipandang serong oleh orang lain ..
2. Bunuh jasad mereka yang beriman ..

- Bila kita nak dekat meninggal dunia , diantara tanda nya ialah dibuka hijab mata kita .. Kita akan nampak Malaikat turun .. Masa kita akan menjadi panjang , sehingga kan setiap orang mengalami saat kesukaran .. Kesukaran dalam keluarnya roh dari jasad .. Malaikat yang turun mencabut nyawa lebih kurang 40 ribu .. Allahurobbi  ..

- Syaitan akan datang ketika diambang sakaratul maut .. Dia akan menyamar sebagai ayah , sebagai ibu dan menghasut supaya jangan mengucap .. Allahurobbi ..

- Ketika nyawa sampai ke halkum .. Allah Taala bertanya ?? .. Siapa yang boleh pulangkan roh kamu ini ?? .. Lalu mayat pun sebut .. Engkau ya Allah , pulangkan lah aku kedunia ya Allah .. Aku bertaubat kepadaMu .. Lalu Allah Taala jawab maka tiada lagi peluang kedua untuk kamu apabila nyawa kamu sampai ke halkum .. Allahurobbi ..

- Jahatnya Syaitan ini sehinggakan dalam kubur pun dia ganggu .. Ketika Malaikat tanya pada mayat .. Siapa Tuhan kamu ?? .. Lalu Syaitan datang dia suruh mengaku dialah tuhan .. Nauzubillah ..

- Himpitan ialah pekara yang pertana berlaku ketika masuk kedalam kubur .. Semua orang akan mengalami himpitan kubur cuma kuat atau tidak sahaja .. Nabi s.a.w sebut ketika Saad Bin Muadz diturun ke kubur , baginda melihat Saad dihimpit kubur sehingga menjadi sehalus rambut .. Allahurobbi ..

- Sahabat lihat wajah Nabi berubah ketika baginda kebumikan jenazah anak perempuanya Zainab dan Ruqayah .. Sahabat tanya kenapa wajahmu berubah ya Rasulullah .. Nabi s.a.w bersabda , Aku melihat anak perempuanku,  Zainab dan Ruqaiyah dihimpit kubur.. Sungguh aku merasa kasihan melihat mereka .. Allahurobbi ..

- Didalam kubur , Allah Taala akan buka kan hijab arah yang kita akan pergi kelak .. Bila dibuka kan hijab dapat melihat Syurga .. Allahurobbi . Sehingga kembang kempis hidung kita .. Kembang kepis sebab tak sangka kita dapat masuk Syurga .. Allahurobbi ..

- 3 pekara yang kita kena jaga betul2 ..

1. Jaga pegangan dalam hidup , jaga aqidah .. Jangan campur selain dari Islam .. Kalau campur , ketika meninggal dunia nanti , memang tak boleh nak mengucap syahadah ..

2. Jaga ibadah .. Jaga solat betul2 .. Jangan malas .. Kalau kita dah berusia 40 tahun keatas , tambahlah amalan2 sunat seperti bangun solat tahajud di waktu malam ..

3. Jaga akhlak .. Selalunya dihujung usia makin tak terjaga akhlak .. Contoh mulut .. Semakin tua semakin dia tak boleh jaga mulut .. Isteri x jaga hati suami , begitu juga sebaliknya .. Semakin tua semakin kasar pertuturan nya ..

- Ada 3 pilihan tahajjud .. Yang paling afdhal cara Nabi .. Tidur kemudian bangun kemudian tidur balik baru bangun solat .. yang kedua , kita tidur lalu bangun solat tahajjud terus tunggu sampai subuh .. yang ketiga . Solat tahajjud sebelum kita tidur malam .. Lepas isyaq boleh solat tahajjud dah ..

- Tahajjud ini akan menjadikan kubur kita bercahaya .. Selesai sahaja soalan Mungkar Nankir yang pertama .. Andaikata kita dapat jawab .. Terus kubur kita menjadi luas sehingga jauh mata memandang .. Kemudian hadir cahaya kehijau hijauan .. Lalu kita pun tanya pada Malaikat .. Cahaya apakah ini wahai Malaikat .. Malaikat sebut inilah cahaya hasil dari solat tahajjud kamu di malam hari ..

- Ada 3 surah yang perlu kita hafal sebelum kita mati ..

1. Surah al Mulk .. Barangsiapa hafal surah al Mulk maka tiada azab kubur buat dia .. Allahurobbi ..
2. Surah al Kahfi .. Barangsiapa hafal surah al Kahfi , ia akan menerangi jasad mereka terang menerang sehingga ke Arash Allah Taala ..
3. Surah al Bakarah .. Barangsiapa yang hafal surah al Bakarah dan melazimkan bacaan didalam rumahnya maka Syaitan tak kan berani masuk kedalam rumah .. Bayangkan didalam rumah pun Syaitan tak berani masuk inikan pulak hati kita yang telah menghafal surah al Bakarah .. Lagilah dia tak berani masuk ..

- Wallahualam -

Solat.


Saturday, 29 October 2016

تعلم كيف تصل الى مكان السحروابطاله بسهولة لا يفوتك

السحر السفلي واعراضه

ماهو السحرالمـأكول و المشروب ? ماهي أعراضه ? كيف يصنع هدا السحر?? طرق عل...

رقية السحر المأكول-الموجود في البطن-مكرر لمدة ساعتين roqia sihr mangé

الرقية الشرعية لحرق شياطين وحراس سحر البطن مكررة لمدة ساعة

رقية شرعية لعلاج وهن الجسم والخمول وتعب العظام

الرقية الشرعية للصداع والسحر والعين و كثرة النسيان والشرود الذهنى بصوت ...

ارقي نفسك بالرقية الشرعية الكاملة لفك تعطيل جميع امورالحياة وراحة البال ...

Tazkirah.

✏ Tazkirah *Asar* - 29/10/2016

❤ 28 Muharram 1438 Hijrah

✨ بسم الله الرحمن الرحيم

📝 MELATIH HATI AGAR TENANG

Ketika merasa sunyi BERDZIKIRLAH karena ALLAH Maha Mendengar

Ketika merasa gembira BERSYUKURLAH karena ALLAH Maha Memberi

Ketika marah BERISTIGHFARLAHkarena ALLAH Maha Pemaaf

Ketika merasa sedih BERSUJUDLAH karena ALLAH Maha Pengasih.

Terkadang ALLAH memberi apa yang kita perlu bukan apa yang kita mau karena Allah Maha Tahu apa yang terbaik.

ALLAH itu Maha Adil juga Maha Penyayang. Segala yang berlaku akan ada hikmahnya.

Latih hati untuk PERPRASANGKA BAIK terhadap ALLAH.

Latih hati untuk BERGANTUNG KEPADA ALLAH bukan kepada manusia.

Latih hati untuk BERSYUKUR,InsyaALLAH kita bahagia.

Latih hati untuk MEMINTA MAAF dan MEMAAFKAN,InsyaALLAH keresahan sirna.

Semoga Kita Semua dapat meng-Amalkan nya. In shaa Allah hidup akan tenang, Allahumma aamiin....Slmt ptg semua shbt2ku..jemput minum ☕🍞😊


*_#DakwahUntukIslamTerhebat_*


💝 اللهم صل على محمد وعل آل محمد

🎓 *_```Hamba Allah ( MZ.MAM )```_*

Keyboard warrior.

Syahadah

Tarhim.

Mari kita taubat.

Al fatihah

Taubat.

Selawat

Dilantik menjadi Tuhan.

Wednesday, 19 October 2016

Hebat.

HEBAT KIASAN ULAMAK..
📌WAJIB UNTUK DIBACA INI📌

Suatu hari, datang seorang pemuda ke sebuah Pesantren di Indonesia bertujuan untuk bertemu dengan Kiyai di Pesantren tersebut. Maka berlakulah dialog di antara pemuda dan Kiyai di ruang tamu rumah Kiyai itu...

Pak Kiyai: Silalah duduk anak muda, siapa namamu dan dari mana asalmu?

Pemuda: Terima kasih Pak Kiyai. Nama saya Abdullah dan saya berasal dari Kampung Seberang.

Pak Kiyai: Jauh kamu bertandang ke sini, sudah tentu kamu punya hajat yang sangat besar. Apa hajatnya mana tahu mungkin saya boleh menolongmu?

Pemuda tersebut diam sebentar sambil menarik nafasnya dalam-dalam.

Pemuda: Begini Pak Kiyai, saya datang ke sini, bertujuan ingin berbincang beberapa permasalahan dengan Pak Kiyai. Pendeknya, permasalahan umat Islam sekarang. Saya ingin bertanya, mengapa Kiyai-Kiyai di kebanyakan pesantren di Indonesia, dan Tuan-Tuan Guru di Malaysia serta Pattani dan Asia umumnya sering kali mengajar murid-murid mereka dengan lebih suka mengambil kalam-kalam atau pandangan para ulama?

Seringkali saya mendengar mereka akan menyebut: “Kata al-Imam al-Syafiee, kata al-Imam Ibn Ato’illah
al-Askandari, Kata al-Imam Syaikhul Islam Zakaria al-Ansori dan lain-lain” Mengapa tidak terus mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah ?

Bukankah lebih enak kalau kita mendengar seseorang tersebut menyebutkan “Firman Allah taala di dalam al-Quran, Sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam di dalam hadis itu dan ini?”

Ulama-ulama itu juga punya kesalahan dan kekurangan. Maka mereka juga tidak lari daripada melakukan kesilapan. Maka sebaiknya kita mengambil terus daripada kalam al-Ma’sum iaitu al-Quran dan al-Sunnah??

Pak Kiyai mendengar segala hujah yang disampaikan oleh pemuda tersebut dengan penuh perhatian. Sedikitpun beliau tidak mencelah malah memberikan peluang bagi
pemuda tersebut berbicara sepuas-puasnya.

Sambil senyuman terukir di bibir Pak Kiyai, beliau bertanya kepada pemuda tersebut,

Pak Kiyai: Masih ada lagi apa yang ingin kamu persoalkan wahai Abdullah?

Pemuda: Setakat ini, itu sahaja yang ingin saya sampaikan Pak Kiyai.

Pak Kiyai: Sebelum berbicara lebih lanjut, eloknya kita minum dahulu ya. Tiga perkara yang sepatutnya disegerakan iaitu hidangan kepada tetamu, wanita yang dilamar oleh orang yang baik maka disegerakan perkahwinan mereka dan yang ketiga si mati maka perlu disegerakan urusan pengkebumiannya. Betul kan Abdullah?

Pemuda: Benar sekali Pak Kiyai .

Pak Kiyai lalu memanggil isterinya bagi menyediakan minuman pada mereka berdua. Maka beberapa detik selepas itu minuman pun sampai di hadapan mereka.

Pak Kiyai: Silakan minum Abdullah. Sebaik dipelawa oleh Pak Kiyai, maka Abdullah pun terus mengambil bekas air tersebut lalu menuangkan perlahan-lahan ke dalam cawan yang tersedia.

Pak Kiyai terus bertanya: Abdullah, kenapa kamu tidak terus minum daripada bekasnya sahaja? Kenapa perlu dituang di dalam cawan?

Pemuda: Pak Kiyai, mana bisa saya minum terus daripada bekasnya. Bekasnya besar sekali. Maka saya tuang ke dalam cawan agar memudahkan saya meminumnya

Pak Kiyai: Abdullah, itulah jawapan terhadap apa yang kamu persoalkan sebentar tadi. Mengapa kami tidak mengambil terus daripada al-Quran dan al-Sunnah? Ianya terlalu besar untuk kami terus minum daripadanya.

Maka kami mengambil daripada apa yang telah dituang di dalam cawan oleh para ulama. Maka ini memudahkan bagi kami untuk mengambil dan memanfaatkannya.

Benar kamu katakan bahawa mengapa tidak terus mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah.

Cuma persoalan kembali ingin saya lontarkan kepada kamu. Adakah kamu ingin mengatakan bahawa al-Imam al-Syafie dan para ulama yang kamu sebutkan tadi mengambil hukum selain daripada al-Quran dan al-sunnah? Adakah mereka mengambil daripada kitab Talmud atau Bible?

Pemuda: Sudah tentu mereka juga mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah.

Pak Kiyai: Kalau begitu, maka sumber pengambilan kita juga adalah daripada al-Quran dan al-Sunnah cuma dengan kefahaman daripada para ulama.

Pak Kiyai: Satu lagi gambaran yang ingin saya terangkan kepada kamu. Saya dan kamu membaca al-Quran, al-Imam al-Syafie juga membaca al-Quran bukan?

Pemuda: Sudah tentu Pak Kiyai.

Pak Kiyai: Baik, Kalau kita membaca sudah tentu kita ada memahami ayat-ayat di dalam al-Quran tersebut bukan? Al-Imam al-Syafie juga memahami ayat yang kita bacakan.

Maka persoalannya, pemahaman siapa yg ingin didahulukan? Pemahaman saya dan kamu atau pemahaman al-Imam al-Syafie terhadap ayat tersebut?

Pemuda: Sudah tentu pemahaman al-Imam al-Syafie kerana beliau lebih memahami bahasa berbanding orang zaman sekarang.

Pak Kiyai: Nah, sekarang saya rasa kamu sudah jelas bukan?

Hakikatnya kita semua mengambil daripada sumber yang satu iaitu al-Quran dan al-Sunnah. Tiada seorang pun yg mengambil selain daripada keduanya.

Cuma bezanya, kita mengambil daripada pemahaman terhadap al-Quran dan al-Sunnah tersebut daripada siapa? Sudah tentu kita akan mengambil daripada orang yang lebih dalam ilmu dan penguasaannya.

Ini kerana mereka lebih wara’ dan berjaga-jaga ketika mengeluarkan ilmu.

Hatta Imam Syafie rah. yg bebangsa arab sendiri pun tinggal di perkampungan bani Huzail selama lebih kurang 10 thn semata2 ingin belajar b.arab mereka yg hampir dgn fusha...

Kamu tahu Abdullah, al-Imam al-Syafie radhiyallahu anhu pernah ditanya oleh seseorang ketika mana beliau sedang menaiki keldai, berapakah kaki keldai yang Imam tunggangi?

Maka al-Imam al-Syafie turun daripada keldai tersebut dan mengira kaki keldai tersebut.

Selesai mengira kaki keldai berkenaan, barulah al-Imam menjawab: “Kaki keldai yang aku tunggangi ada empat”. Orang yang bertanya tersebut merasa hairan lalu
berkata “Wahai Imam, bukankah kaki keldai itu sememangnya empat, mengapa engkau tidak
terus menjawabnya?”

Al-Imam al-Syafiee menjawab: “Aku bimbang, jika aku menjawabnya tanpa melihat terlebih dahulu, tiba-tiba Allah taala hilangkan salah satu daripada kakinya maka aku sudah dikira tidak amanah di dalam memberikan jawapan”

Cuba kamu perhatikan Abdullah, betapa wara’nya al-Imam al-Syafie ketika menjawab persoalan berkaitan dunia. Apatah lagi kalau berkaitan dengan agamanya?

Al-Imam Malik radhiyallahu anhu pernah didatangi oleh seorang pemuda di dalam majlisnya di Madinah al-Munawwarah.

Pemuda tersebut mengatakan bahawa dia datang daripada negeri yang jauhnya 6 bulan perjalanan daripada Madinah.

Pemuda itu datang untuk bertanyakan satu masalah yang berlaku di tempatnya.

Al-Imam Malik radhiyallahu anhu, mengatakan bahawa “maaf, aku tidak pandai untuk menyelesaikannya”

Pemuda tersebut hairan dengan jawapan Imam Malik, dan dia bertanya: “Bagaimana aku akan menjawab nanti bilamana ditanya oleh penduduk tempatku?”

Maka kata al-Imam Malik: “Katakan kepada mereka bahawa Malik juga tidak mengetahui bagaimana utk menyelesaikannya”

Allah.. Cuba kamu lihat Abdullah betapa amanahnya mereka dengan ilmu. Berbeza dengan manusia zaman sekarang yang baru setahun jagung di dalam ilmu sudah mendabik dada mengaku bahawa seolah-olah mereka mengetahui segalanya.

Mereka sungguh mudah membidaahkan perkara2 khilaf dan menolak pandangan2 ulama2 muktabar terdahulu dgn alasan yg pelbagai..

Pemuda: MasyaAllah, terima kasih Pak Kiyai atas penjelasan yang sangat memuaskan. Saya memohon maaf atas kekasaran dan keterlanjuran bicara saya .

Pak Kiyai: Sama-sama Abdullah. Semoga kamu akan menjadi seorang yang akan membawa panji agama kelak dengan ajaran yang benar InsyaAllah.

Semoga jadi pedoman kepada kita semua...

*jom kita belajar mengaji*
*sebelum kita mati*
*Jom ke Akademi Tajwid*
*Hp: 0123441043*

💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕

Tuesday, 11 October 2016

Isteri.

BUAT SAHABAT2 KU YG MEMPUNYAI SEORANG ISTERI....


Di sebuah pasaraya seorang suami bertengkar dgn isterinya dan menyuruh isterinya pergi masuk ke dlm pasaraya sementara dia duduk di bangku tidak ikut sama...ia diperhatikan oleh seorang pakcik yg dlm umur 60'an. Pakcik itu menghampiri suami tadi sambil bertanya:"Apa masaalah ni nk marah2 pd isteri, maaf pakcik bertanya".
"Tkde apa pakcik. Isteri sy ni ajak masuk dlm pasaraya ikut dia cari2 barang. Sy malas la pakcik letih dan bosan la dgn perangai org pompuan ni". Pakcik tu tersenyum sambil berkata: " Nak pakcik dulu dgn isteri pakcik pegi kemana2 berdua. Tapi isteri pakcik baru 5 bulan meninggal. Kami lebih kurang sebaya. Kami guru. Bila bersara kami ke Mekah bersama. Kami tinggal berdua di rumah sb anak2 kami 6 org semua dah kawin tinggal di rumah masing2. Isteri pakcik malangnya mengidap kencing manis dan darah tinggi. Tiap2 hari kena makan ubat. Dia selalu tk berapa cergas dan pakcik la yg menjaganya. Kini dia telah tiada pakcik terasa amat keseorangan. Siang pakcik rasa terlalu panjang dan malam terlalu sunyi. Tiap2 satu benda kepunyaan arwah mengingatkan pakcik pd nya. Sebak dan sedih melihat ubat2 yg masih belum dimakannya. Ada nombor handphone dia tpi pakcik tau dia tidak  akan jawab panggilan pakcik dan message whatsapp kpdnya  pun dia tkkan baca...dulu pakcik tidur dikatil disebelah bahagian sb dia ada disebelah...tpi skrg pakcik tidur sorang2 di tengah2 katil...bila ke dapur skrg pakcik sorang2 buat sarapan tiada dia lg menyediakannya...tiada lg kami ke surau bersama...bayangkan nak..kami punyai sorang satu kereta skrg kereta dia kaku tak bergerak cuma sesekali pakcik pandu..oleh itu nak sementara isteri anak masih ada hargai la dia dan sayangi la dia...kita hidup sementara di dunia ini...pakcik hari2 ke pusaranya dan pakcik selalu berkata di pusaranya...."kau pegi la dulu abg akan ikut kemudian..."  Maaf pakcik balik dulu" Si suami terpegun terus bangun masuk ke pasaraya mencari isterinya. HANTAR MESJ INI KEPADA LELAKI YANG PUNYAI ISTERI...BIAR MEREKA MENGHARGAI...ISTERI2 MEREKA....

Suami ..

Wahai sahabat SUAMI budiman, sudahkan anda melakukan ini untuk ISTERI arini?
1. Ucap selamat
2. Cium pipi

3. Peluk erat dari belakang
4. Ucap terima kasih utk apa saja
5. Berjenaka
6. Mandi bersama
7. Suap makanan
8. Main jemari dan rambut
9. Pegang tangan
10. Senyum manis dan manja

Kalau belum..anda SUAMI normal.
Banyak lagi keje kita nak buat kan?? Hahahaaa

Gadis nasik lemak.


Sunday, 9 October 2016

Ajak.

*PAHALA BESAR MENGANJUR & MENGAJAK KEPADA MAJLIS ILMU.*

Sabda Nabi (saw):
ﺭﻭﻯ ﻣﺴﻠﻢ ﻓﻲ ﺻﺤﻴﺤﻪ ﻋﻦ ﺃﺑﻲ ﻫﺮﻳﺮﺓ - ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ - ﺃﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻗﺎﻝ: ﻣﻦ ﺩﻋﺎ ﺇﻟﻰ ﻫﺪﻯ ﻛﺎﻥ ﻟﻪ ﻣﻦ ﺍﻷﺟﺮ ﻣﺜﻞ ﺃﺟﻮﺭ ﻣﻦ ﺗﺒﻌﻪ، ﻻ ﻳﻨﻘﺺ ﺫﻟﻚ ﻣﻦ ﺃﺟﻮﺭﻫﻢ ﺷﻴﺌﺎً، ﻭﻣﻦ ﺩﻋﺎ ﺇﻟﻰ ﺿﻼﻟﺔ ﻛﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﻣﻦ ﺍﻹﺛﻢ ﻣﺜﻞ ﺁﺛﺎﻡ ﻣﻦ ﺗﺒﻌﻪ، ﻻ ﻳﻨﻘﺺ ﺫﻟﻚ ﻣﻦ ﺁﺛﺎﻣﻬﻢ ﺷﻴﺌﺎً .
maksudnya:
Imam Muslim meriwayatkan dalam Sahihnya, dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, ”Sesiapa yang mengajak kepada jalan hidayah, dia akan mendapat pahala seperti orang yang mengikutinya. Tidak kurang sedikitpun dari pahala mereka yg mengikuti. Sesiapa yang mengajak kepada kesesatan, dia mendapat dosa seperti orang yang mengikutinya. Tidak kurang sedikitpun dari dosa-dosa mereka itu sekaliannya.”


ﻋﻦ ﺍﺑﻲ ﻣﻮﺳﻰ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻋﻦ ﺍﻟﻨﺒﻲ ‏(ﺹ ‏) ﻗﺎﻝ : ﻋﻠﻰ ﻛﻞ ﻣﺴﻠﻢ ﺻﺪﻗﺔ ، ﻗﺎﻝ : ﺍﺭﺃﻳﺖ ﺍﻥ ﻟﻢ ﻳﺠﺪ ؟ ﻗﺎﻝ : ﻳﻌﻤﻞ ﺑﻴﺪﻳﻪ ﻓﻴﻨﻔﻊ ﻧﻔﺴﻪ ﻭﻳﺘﺼﺪﻕ ، ﻗﺎﻝ : ﺃﺭﺃﻳﺖ ﺍﻥ ﻟﻢ ﻳﺴﺘﻄﻊ ؟ ﻗﺎﻝ : ﻳﻌﻴﻦ ﺫﺍ ﺍﻟﺤﺎﺟﺔ ﺍﻟﻤﻠﻬﻮﻑ ، ﻗﺎﻝ : ﺃﺭﺃﻳﺖ ﺍﻥ ﻟﻢ ﻳﺴﺘﻄﻊ ؟ ﻗﺎﻝ : ﻳﺄﻣﺮ ﺑﺎﻟﻤﻌﺮﻭﻑ ﺍﻭ ﺍﻟﺨﻴﺮ ، ﻗﺎﻝ : ﺃﺭﺃﻳﺖ ﺍﻥ ﻟﻢ ﻳﻔﻌﻞ ؟ ﻗﺎﻝ : ﻳﻤﺴﻚ ﻋﻦ ﺍﻟﺸﺮ ﻓﺎﻧﻬﺎ ﺻﺪﻗﺔ.
Maksudnya:
Dari Abu Musa (r.a) dari Nabi saw sabdanya: Setiap orang Islam itu hendaklah bersedekah.”
Abu Musa bertanya: “Bagaimana jikalau dia tidak menemui sesuatu untuk disedekahkan?”
Baginda menjawab: “Jikalau tiada hendaklah dia bekerja dengan kedua tangannya, kemudian dia dapat memberikan manfaat pada dirinya sendiri,  kemudian bersedekah.”
Dia bertanya lagi: “Bagaimana kalau dia tidak mampu melakukannya?”  Jawab Baginda: “Hendaklah dia memberikan pertolongan kepada orang yang memerlukan bantuan.” Dia bertanya lagi: “Bagaimana kalau itupun tidak mampu dilakukannya?”
Jawab Baginda: “Hendaklah dia menyuruh orang melakukan perkara baik atau elok.”
Dia bertanya lagi: “Bagaimana jika itupun tidak mampu dilakukannya?"
Baginda menjawab: “Hendaklah dia menahan diri dari melakukan perbuatan jahat, maka yang demikian itu juga adalah sedekah darinya."
(Muttafaq ‘Alaih).

*JOM KE KELAS AL-QURAN*
*& AJAK RAKAN-RAKAN KITA...*
*AKADEMI AL-BAGHDADI*
*JLN SUADAMAI 4/1, BTHO.*
*HP: 0123441043.*
*fb: ustaz zul al-baghdadi*
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

Saturday, 8 October 2016

Ganjil.

Akan tiba masanya - 3X
Hari yang ganjil - 3X

Mari Mengetahui...
Mari Memahami...
Mari Menghayati...

.. Baginda Nabi Shallallahu alaihi wa sallam bersabda (mafhumnya):

. Akan tiba masanya atas ummat ku di mana ke khusyu'kan dlm solat akan hilang.

. Akan tiba masanya atas ummat ku banyaknya kematian secara mengejut.

. Akan Tiba masanya atas ummat ku  banyak nya gempa2 bumi.

. Akan tiba masanya atas ummatku di mana seseorang muslim itu tidak akan mengucapkan salam kecuali kepada orang yang ia kenal shj.

. Akan tiba masanya atas ummat ku  banyak terjadi pembunuhan sesama sendiri.

. Akan tiba masanya atas ummat ku manusia saling berbangga-bangga dengan perbuatan maksiat mereka.

Para sahabat bertanya " Bilakah itu akan terjadi wahai Rasulullah ?

Rasulullah saw menjawab " Semua itu akan terjadi di akhir zaman, maka apabila hal itu sudah terjadi maka tunggulah saat kedatangan hari kiamat.

.. Hampir2 semua yg disebut itu berlaku di zaman kita.

. Adalah Hari-hari yang sangat Ganjil.

Ibu2 & bapa2 hanya mementingkan makanan yg sedap dan pakaian yg cantik2 shj terhadap anak-anak mereka.
Namun mereka lupa menanam ajaran agama dan akhlak kpd anak2 mereka.

. Hari-hari yang ganjil.

Para pekerja tidak ikhlas bekerja dengan alasan gaji yg diberi tidak berpatutan / sedikit.  Namun mereka lupa sesungguh nya Allah memberkati rezeki yang halal dan menghilangkan berkah dari rezeki yang haram.

. Hari-hari yang ganjil

Pemuda dan pemudi berjam-jam menghabiskan waktu mereka jalan-jalan dan berpeleseran di Mall atau
di Pasaraya.  Namun mereka merasa letih dan berat utk mengerjakan solat walau hanya satu rakaat.

. Hari-hari Ganjil.

Pemuda dan pemudi asik mendengar lagu-lagu dengan hati yang girang gembira.  Namun jika utk mendengar firman-firman  Allah, hati mereka menjadi sesak, seolah-olah mereka hendak naik ke langit sedang mereka tidak tahu bahwa perkara yang halal tidak boleh bercampur dengan perkara yang haram.

. Hari-hari sangat ganjil.

Kita  bersungguh2 berusaha sehingga mampu membeli apa yang kita suka, yg enak-enak dan yang bagus-bagus, murah atau mahal, kita sanggup membayar nya walaupun dengan berapa harga sekalipun, namun ketika kita ingin menderma kedlm tabung masjid, kita akan memilih wang kita yg paling kecil sekali utk dimasukkan kedlm tabung derma.

. Hari-hari yang  ganjil.

Kita set alarm sblm tidur takut terlambat bangun utk pergi kerja.  Namun kita lupa utk setkan alarm utk bangun menghadap Allah ketika solat subuh.

. Hari-hari  sangat ganjil

Kita saling caci dan membicarakan keburukan makhluk-makhluk Allah, Namun kita lupa akan firman Allah "Tiada suatu ucapan pun yang diucapkannya melainkan ada di datangi malaikat pengawas yang selalu hadir" .

. Hari-Hari yang ganjil.

Kita mengeluh dari banyak nya musibah dan bencana, namun kita lupa akan firman Allah " Maha Suci Allah yang telah menggerakkan kendaraan ini utk kami padahal kami tiada kuasa menggerakkannya".

. Hari-hari yang ganjil.

Ibu2 & bapa2 membiarkan saja isteri dan anak perempuan mereka memakai pakaian dengan menampakkan aurat bahkan menimbulkan fitnah kpd org lain tanpa ada rasa bersalah dan tidak berani untuk mencegahnya dengan alasan itu adalah hak asasi manusia, kubur masing2 dll....

. Hari-hari yang ganjil.

Pada saat pesan ini sampai kepada mu, maka dengan engkau telah menjadi salah seorang yang berkongsi dalam memberikan peringatan tentang peraturan serta syariat Allah dan sunnah-sunnah Nabi Muhammad sollallaahu alaihi wa sallam.

Apa yang kami harapkan darimu adalah turut serta menghidupkan sebahagian dari sunnah Nabi saw ini walau hanya dengan satu perbuatan sunnah shj.

Memelihara Hadis yang mulia dengan demikian Anda telah bersama2 dengan kami dalam menyebarkan sunnah-sunnah Rasulullah sollallaahu alaihi wa sallam.

Jadilah anda salah seorang  yang mengajak kepada kebaikan.

✳ Forward dan sebarkan pesan ini agar semakin bertambah ganjaran pahala kita kerana sudi berdakwah,
In syaa Allah.

Hadiah.

_*13 HADIAH YANG TERBAIK _*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿
Hadiah tidak harus sesuatu berupa uang atau harta benda. Banyak cara untuk kita menghadiahkan sesuatu kepada orang tersayang di antaranya :
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿
1. Hadiah terbaik untuk seorang sahabat adalah *Doa.*
🌿🌰🌿🌿🌿🌰🌿🌰🌿
2. Hadiah terbaik untuk seorang musuh.  *Pemberian maaf.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿
3. Hadiah terbaik untuk seorang guru adalah *Penghormatan.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿
4. Hadiah terbaik untuk murid adalah *Tauladan.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿
5. Hadiah terbaik untuk sebuah kehidupan adalah *Kasih Sayang.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿
6. Hadiah terbaik untuk sebuah kematian adalah *Al-Fatihah.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿
7. Hadiah terbaik untuk orangtua adalah *Berbakti.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿
8. Hadiah terbaik untuk isteri adalah *Penghargaan.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿
9. Hadiah terbaik untuk suami adalah *Kesetiaan.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿
10. Hadiah terbaik untuk anak adalah *Pendidikan.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿
11. Hadiah terbaik untuk diri sendiri adalah *Kejujuran.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿
12. Hadiah terbaik untuk orang yang tidak dikenali adalah *Senyuman.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿
13. Hadiah terbaik untuk Rasulullah Saw adalah *Sholawat.*
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿

_Nabi saw bersabda: "Saling memberi hadiahlah, niscaya kalian akan saling mencintai."_
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿
_*Selalulah bermurah hati untuk menghadiahkan sesuatu kepada manusia di sekeliling kita, karena pemberian anda hari ini adalah ganjaran untuk dunia dan akhirat.*_
ﻻَ ﻫَﻮْﻝَ ﻭَﻻَ ﻗُﻮَّﺕَ ﺍِﻻَّﺑِﺎﻟﻠّﻪِ
🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿🌰🌿